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WYX - Ant War - 39€

You are the Queen of the ants.

Move with the dominos, drop your ants and occupy anthills!

A game which makes work 2D moves.

Created by Joël Gauvain, professor of mathematics.

With a collaborative rule and a competitive rule.

From 5 year old / 2 to 4 players

 

In the press :

Ludigaume         

Just To Play 

Pédagogie et philosophie du jeu (web site of Nicole de Grandmont)

TricTrac         

 

 
WYX - La guerre des fourmis
WYX - La guerre des fourmis

pion reine jeu educatif wyx la guerre des fourmis

Other papers in the press :

TricTrac game note  

Sud-Ouest

JeuxSoc

Jeux et mathématiques Dalavan

Inclassables Mathématiques

Didier Muller's web site

Ludo le gars' personal blog

Vendajeux's blog

 

Explanatory Video by the Author

A very clear explanation by Joël Gauvain: 

 

Contents

The box contains :

  • The wooden board, with a transparent plastic cover
  • 64 dominos that represent the possible moves
  • 64 ants (16 per color)
  • 4 ant queens
  • The rules in 5 languages: French, English, German, Spanish, Italian

The box is delivered in a plastic protective film, with a protective cardboard box.

 

plateau jeu bois educatif wyx la guerre des fourmis

 

Competitive Rule (2 players)

Game Objective

Being the first to put all your ants on the board.

Only queens move, according to the domino chosen by the player. The player puts 1 ant on ordinary positions and 2 or 3 ants on anthills.

Preparation

Put the dominos in their casings (dominos of the same color in each casing). A player hoses the “red” ants and the other the “blue” ants. Each player has a queen (light color) nd 32 ants of the same color (light and dark). Each player puts at the beginning its queen on one of the 4 central positions of the board.

Play

Each player plays at its turn. At his/her turn, the player :
1. Takes a domino which move is authorized among the 8 visible ones in the distributor (if no move is authorized, the player skips its turn).
The move indicated by the domino is not authorized if the queen:
  • Lands on an anthill already occupied by ennemy ants
  • Lands on the other queen
  • Lands out of the board
2. Moves its queen according to the chosen domino (the queen can pass above other
ants or queens) but before this according to the landing position :
  • Position occupied by an ennemy ant: takes the ennemy ant, gives it back to the adversary, puts 1 of its ants on the position
  • Ordinary empty position: puts 1 ant on the position
  • Free anthill: puts 2 or 3 ants on the anthill according to the number
  • Ordinary position occupied by one of his/her ants : does not put an ant

End of the Game

The game ends when:
  • One of the players has placed all its ants on the board: he/she wins.
  • There is no more domino in the distributor.
  • Visible dominos on the distributor do not allow either player a valid move.

In the two latter cases, the player with most ants on the board wins.

Playing with 3 or 4 players

Each player plays with a queen and 16 ants of the same color (here light and dark are different colors)

 

tuiles du jeu educatif wyx

 

Cooperative Rule (2 à 5 players)

But du jeu

Placer toutes les fourmis sur le plateau sans passer deux fois sur la même case (avec la reine des fourmis rouges).

Mise en place

Répartition des dominos entre les joueurs :

  • 2 joueurs : chaque joueur prend 8 dominos de chaque couleur.
  • 3 joueurs : chaque joueur prend 5 dominos de chaque couleur. Répartir les 4 dominos restants entre les joueurs.
  • 4 joueurs : chaque joueur prend 4 dominos de chaque couleur.
  • 5 joueurs : chaque joueur prend 3 dominos de chaque couleur. Répartir les 4 dominos restants entre les joueurs.

Chaque joueur pose ses dominos devant lui.
Placer la reine des fourmis rouges sur une des quatre cases centrales du plateau.
Remarque : au début du jeu, aucune fourmi n’est sur le plateau.

Déroulement

On joue chacun son tour. A son tour, le joueur peut :

  • Soit Jouer, ce qui consiste à :
  • Sélectionner un de ses dominos (il doit correspondre à un déplacement valide, c’est‐à‐dire un déplacement amenant la reine sur une case vide)
  • Déposer une fourmi (la couleur n’a pas d’importance) sur la case d’arrivée de la reine (case normale) …ou déposer deux ou trois fourmis sur une fourmilière (selon le chiffre marqué dessus).
  • Déplacer la reine rouge sur la case d’arrivée
  • Ranger le domino qu’il vient d’utiliser (il ne pourra plus être utilisé par la suite)
  • Soit Passer son tour (seulement s’il ne peut pas jouer)

Remarque : le joueur peut se faire aider ou collaborer avec les autres joueurs pour sélectionner le meilleur déplacement
possible. Il est plus facile de gagner en collaborant !

Fin de partie

La partie se termine quand :

  • Toutes les fourmis ont été posées sur le plateau : les joueurs ont gagné la partie
  • Aucun joueur ne peut plus déplacer la reine sur une case vide, et il reste encore des fourmis à poser : les joueurs ont perdu

Variante plus difficile
Poser 2 fourmis sur les fourmilières, y compris celles sur lesquelles sont marqués un « 3 ».

 

dos du jeu educatif wxy la guerre des fourmis

 

rangement des pions du jeu educatif wyx la guerre des fourmis

 

plateau de jeu du jeu educatif wyx laa guerre des fourmis

 

plateau de jeu en cours de partie jeu wyx la guerre des fourmis

 

Connect on www.wyx.fr, the site of Joël Gauvain, to discover WYX grid games.

 

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